logo

HOOM Makelaars doet meer dan huizen verkopen

Ede – Eigenaar Terry Hijnekamp van HOOM Makelaars vierde in januari zijn 25e jaar als beëdigd makelaar. In totaal zit hij al 30 jaar in het vak. ,,Als je het hebt over deskundigheid dan gaat de gedachte vaak meteen uit naar kennis van bouwkunde. Wat is de staat van het huis en wat is de waarde gerelateerd aan staat, ligging en vorm. Deze basisvereiste is ruim aanwezig bij ons. Ik noem het bewust een basisvereiste. Belangrijker is dat wij als makelaars de woonwens van een klant vertalen naar een object.”

Het is voor Hijnekamp een voorrecht om met zijn klanten mee te mogen wandelen op weg naar een nieuw huis. ,,Als makelaar mogen wij mensen begeleiden bij een van de belangrijkste aankopen in een mensenleven. Daarin krijgt een makelaar een belangrijke rol en een berg vertrouwen. Dat vind ik nog iedere dag bijzonder. Dat je dan ook nog mag rekenen op een grote groep vaste klanten, maakt mij een gelukkig mens.”

KIJKEN NAAR MOGELIJKHEDEN

Meewandelen, woonwens en vertalen. Wat bedoel je daarmee? ,,Geen mens is hetzelfde. Waar het om gaat, is dat je voelt waar de klant behoefte aan heeft, zodat je tijdens een bezichtiging die wensen kunt projecteren in een object. Er is een grote groep mensen die niet meer naar de prijs van een huis kijkt, maar naar de mogelijkheden. En die deskundigheid, daar zijn wij goed in en dat is onze identiteit.”

Hijnekamp spreekt bewust over ‘ons’ en wil dit ook benadrukken. ,,Het hele team, of je nu Agnes, Sophie, Bettina of Vera spreekt, is op de hoogte van wat er speelt bij klanten. En dat vind ik ook heel belangrijk. De klant hoeft dus vaak niet te wachten tot ik er ben of terugbel, omdat collega’s net zo geïnteresseerd meeleven en meedenken. Iedereen heeft de wil om elke klant een prettig gevoel te geven door de klant op de juiste wijze te behandelen. Door een stapje extra te zetten. Uiteindelijk begint daar de ervaring van een nieuwe woning al. Dat gevoel en die beleving gaan mee als start en herinnering op het moment dat mensen daadwerkelijk een woning kopen.”

NO NONSENS EN BETROKKENHEID

De Edese makelaar is trots op zijn bedrijf en gelooft in het karakter van zijn makelaardij. Maar hoe denken zijn klanten daarover? ,,Ik zeg wel eens dat je dit kunt afmeten aan het aantal flessen wijn, bossen bloemen en taarten dat gebracht wordt. En die krijgen we veel. Maar uiteindelijk is ons bestaansrecht het antwoord op die vraag. We zijn in de gelukkige omstandigheden dat een grote groep woningzoekenden aansluiting vindt bij ons. We hoeven ons gelukkig niet anders voor te doen dan we zijn. Dat kenmerkt ons en heeft ons gebracht waar we nu staan: Een gezonde, commerciële instelling met een no-nonsenscultuur, met betrokkenheid bij de belangen van onze klant.”