logo

Wat kost dat?

Met regelmaat krijg ik de vraag wat het maken van een foto kost. Het antwoord zou simpelweg de prijs kunnen zijn. De klant vergelijkt vervolgens opgevraagde prijzen en kiest. De vraag is alleen wel of die klant bij elke fotograaf evenveel krijgt en dus of het sec vergelijken van prijzen reeel is. Het totale product is immers niet alleen de afdruk in een lijst. En het ‘evenveel krijgen’ zit hem niet in een passe-partout meer of minder…

Het totale product is het tastbare eindproduct in combinatie met de beleving. Die beleving begint al op het moment dat een klant contact met mij zoekt. Het goed ‘uitvragen’ van de klant en reflecteren van het verkregen beeld is een must om tot een resultaat te komen dat blijft leven. Een tastbaar product dus, dat herinneringen, gevoelens, geur en/ of smaak oproept.
In december mocht ik een foto maken van een aantal kinderen. Hun ouders wilden vader verrassen met een mooie lijst aan de muur. Ze wilden graag op de foto met een link naar hun sport. Over de lokatie hebben we wat heen en weer gemaild. Dat bleek nog niet zo makkelijk. Tot het momet dat ik dacht aan een stuk braakliggend terrein bij de oude Enka fabriek in Ede. Dat was een schot in de roos. Opa heeft bleek namelijk te hebben gewerkt in de kantine van de oude fabriek.
De dag waarop de foto werd gemaakt was koud. Eerst maar eens met jassen aan ‘oefenen’. Meerdere kinderen die zich allemaal goed moeten voelen bij hoe ze staan en wat ze doen. Ouders die het overzicht van een afstandje bekijken en daar weer een goed gevoel bij moeten hebben. Een proeffoto maken. Even snel met zn allen bekijken. Het hoort er allemaal bij. Het is beleving. Het bouwt op naar het moment dat de foto daadwerkelijk wordt gemaakt en het bouwt aan de totale beleving.
Na het maken van de foto volgt het afdrukken. Het uitzoeken van een lijst. Wel of geen passe-partout. Welke uitstraling krijgt de foto? Glanzend, mat of wellicht afgedrukt op fotopapier met een parelmoer uitstraling?
Toen ik de foto kwam brengen was het eerst even stil. Daarna kwamen de verhalen los. Gevoel, beleving, herinnering, verbindend.
Het laat zich raden wat de reactie van opa was op de verhalen en op de foto. De kleinkinderen op het terrein waar voor hem zoveel herinneringen liggen met op de achtergrond ‘zijn’ kantine. Terwijl nieuwe herinneringen werden geboren kwamen de oude omhoog. En daar gaat het om. Herinneringen, gevoelens, geur en/ of smaak.
Wat dat kost? Dat kan ik u vertellen als ik een beeld heb van wat u wilt. Vraag vrijblijvend een offerte aan en laat u verrassen…